Hem Personbil AM-Moped Personbil & Släp Introduktionsutbildning Utbilda Dig i Simulator Om Rosa Kortet E-handel Elevcentralen

AM-behörighet, äntligen!

Bild på eu-moped Med körkortet kommer en stor FRIHET men också ett stort ANSVAR - som 15-åring ute i trafiken är en bra utbildning ett måste för din och andras trafiksäkerhet.

Vår AM-utbildning är uppdelad i ett antal steg som alla är obligatoriska. Först gör du dina teorilektioner, totalt 8 timmar, sedan följer 1 timmas körning på manöverbana och till slut 3 timmar körning i trafik. (Totalt utbildas du i minst 12 timmar).

Hela utbildningen måste vara godkänd innan den rapporteras till Trafikverket. När rapporteringen är gjord (det gör vi på trafikskolan) så kan du skriva ditt teoriprov. För att få din behörighet behöver du göra ett godkänt teoriprov vid Trafikverket.

Teoristudier:

På vilket sätt du studerar beror på hur du gör ditt teoriprov. Teoriprovet alla gör för sin behörighet kan bland annat göras på dator med flervalsalternativ, det finns ljudstöd och miniräknare vid alla datorer. Du kan även ansöka om att få längre tid för provet. Teoriprovet kan även göras muntligt. För förlängt eller muntligt prov krävs det att vi gör en ansköan i god tid. Vi hjälper dig med din ansökan.

Dessa studiesätt finns hos Rosa Kortet:
  • Teorilektioner

Teoristudierna vid Rosa Kortet sker i storgrupp (max 16 elever) om du väljer att göra ditt teoriprov på dator. Självklart studerar du även körkortsteorin hemma, via korkortsboken.se (Vi rekommenderar!). Du kan även komma till trafikskolan för att plugga, med egen dator/surfplatta använder du vårat wifi.

• Muntlig teori
  • Det finns även en möjlighet att genomföra teoristudierna muntligt med speciellt utbildade trafiklärare. När man pluggar muntligt bokar man lektion med trafikläraren, tillsammans sitter ni vid dator. Eleven ser bara en bild och trafikläraren ställer frågor kring bilden. Precis som ett muntligt prov går till. Muntligt prov kan sökas av den som har dyslexi eller läs- och skrivsvårigheter, även neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som leder till läs- och skrivsvårigheter kan få godkänt att genomföra provet muntligt. Ansökan genomförs på trafikskolan, du behöver inte ha en fastställd diagnos för att kunna söka muntligt prov. Kontakta oss för mer information.

Oavsett hur man studerar är det 8 timmar obligatorisk lärarledd teori som gäller.

Körlektioner:

Vi kör Super Socco, som är lätta och trevliga att köra. För utbildningen måste du ha en egen hjälm samt bra kläder. Manöverbanan är ett obligatoriskt moment som vi gör innan du kör ute i trafik, här lär du känna mopeden och övar på hanteringen av mopeden. När du är godkänd på manöverbanan (du kör och läraren står bredvid, vid behov visar vi övningarna, du kommer även att behöva skjutsa någon) så bokar du dina körlektioner i trafik. I trafik åker du på en moped och trafikläraren på en annan.

Kom ihåg att du måste ha ett körkortstillstånd. transportstyrelsen.se

För att få övningsköra måste du vara 14 år och 9 månader. För att skriva ditt teoriprov måste du ha fyllt 15 år.

Trafikverkets avgifter

Teoriproven i Dalarna är i Falun och Trafikverket tar ut en avgift på 325kr för ditt prov samt 80 kr för din fotografering. Trafikverkets avgifter är ej medräknade i våra priser.

Är du under 18 år då du bokar behöver prov och foto betalas i förväg, din vårdnadshavare kan logga in på trafikverket.se för att betala. Avgifterna ska vara betalda senast 25 timmar före provet annars avbokar Trafikverket provet automatiskt.

Priser AM-moped

Passa på att planera din AM-utbildning redan nu!

AM Grundpaket – 6500 kr
    • Inskrivning
    • 8 timmar teori (i grupp)
    • 4 timmar körning
    AM Muntligt – 10800 kr
    • Inskrivning
    • 8 timmar muntlig-teori (privat teori)
    • 4 timmar körning

Extra muntlig teori, 65 min – 750 kr

Extra körlektion, 90 min – 1035 kr

För dina teoristudier rekommenderar vi korkortsboken.se - då kan vi följa dina teoristudier hela vägen.
    Avgift för teorimaterialet tillkommer, du kan testa materialet gratis i 48h innan du bestämmer dig för vilken period du vill betala för. Läs mer på korkortsboken.se eller i vår e-handel.